angrerett

Har du kjøpt ett produkt som du angrer på?

Alle som handler i vanlige fysiske butikker bør sette seg inn i butikkens angrerett og bytteregler.
Man har vanligvis ikke angrerett i fysiske butikker. Angreretten gjelder kun når du handler på nett eller ved dørsalg. De fleste butikker lar deg få bytte varen din så lenge det er ubrukt og uten skader. Dette er ingen lovbestemt rett men butikkene lar deg som regel alltid få bytte. Husk alltid å ta vare på kvitteringen/byttelappen hvis du ønsker dette. Husk det kan varierer hvor lang tid du har på deg å bytte en vare fra butikk til butikk. Det er butikken selv som setter betingelsene. Salgsvarer og hygene artikler bruker å være utelatt fra bytteretten. 

Man kan ikke kreve å få pengene tilbake. Hvis man får tilgodelapp på kjøpet så kan denne brukes i 3 år hvis det ikke står noe annet på lappen.

Åpent kjøp og fornøydhetsgaranti

Store kjeder konkurrerer gjerne om de beste  vilkårene innen bytte og retur. Noen butikker lar deg få pengene igjen for ubrukte varer i hele 360 dager mens andre lar deg ha produktet i 30 dager før du må bytte/returnere.

Angrerett

Hvis du ikke har handlet i en fysisk butikk er det stor mulighet for at du kan returnere det du har kjøpt innen for lovens angitte grenser. Husk dette gjelder kun kjøp fra bedrifter og ikke privatpersoner.

Du har alltid 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven når kjøpet har blitt gjort på nett, på telefon eller på gaten. 

Hvis det skulle være en feil på produktet du har kjøpt så kan du klage.
Det spiller da ingen rolle om det du har kjøpt er omfattet av angrerett eller byttegaranti.

Gyldig grunn?

Man behøver ikke å oppgi noen grunn for å bruke angreretten men husk å holde angrefristen.

Kan man teste produktet?

Man har mulighet til å åpne emballasjen og undersøke selve varen men hvis varen blir skadet så kan man risikere at du ikke får tilbake hele beløpet.

Dette har du ikke angrerett på?

Ved bygging eller kjøp av bolig.
Persontransport som tog, buss eller fly.
Pakkereiser eller ting som er spesiallaget på bestilling.
Matvarer, blomster, hotellovernattinger, forestillinger, konserter er også eksempler uten angrerett.
Selger må uansett informere om disse reglene.

Hva gjør man hvis man vil angre?

Ta kontakt direkte med bedriften og hør hvordan deres rutiner er på dette. Du har to uker på deg til å melde fra.
Tiden begynner når du har mottatt varen og fått all informasjon eller dagen etter at du avtalte å kjøpe en tjeneste. Hvis man ikke har mottar et ferdig utfylt angrerettskjema så utvides angrefristen til inntil tolv måneder. 

Returner tidsnok

Husk å sende eller lever tilbake varen til selgeren innen 14 dager etter at du meldte fra.
Husk å pakke varen godt, og ta vare på kvittering for frakt. Man er selv ansvarlig for at returen er godt nok sikret under returen.

Hvem er ansvarlig for returkostnad?

Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du bruker angreretten. Man har krav på å få tilbake alle kronene man har betalt men returfrakten må man selv stå for hvis ikke annet er avtalt.

Ved tjenester som blir levert for eksempel mobilabonnement så kan man måtte betale for det man har brukt.

Husk har du handlet på avbetaling må du melde fra til finansinstitusjonen om at du har benyttet angreretten

SLIK KLAGER DU

Er det en feil eller en mangel på produktet du har kjøpt så finner du informasjon hvordan du går frem for å klage hos Forbrukerrådet HER
 

SPØRSMÅL

Har du spørsmål så kan du gjerne kontakte oss via vårt kontaktskjema HER

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.